متخصص زوج درمانی | بهترین مشاور ازدواج در تهران | مرکز مشاوره خانواده

۱,۴۶۵

متخصص زوج درمانی

متخصص زوج درمانی

جالب است که بسیاری از زن و شوهر ها پیش از اینکه بخواهند برای کمک گرفتن از متخصص زوج درمانی اقدامی بکنند، تصمیم به طلاق و جدا شدن می گیرند. تصمیم اینکه طلاق بگیریم یا نه، احتمالا یکی از مهمترین ترین تصمیمی هایی است که یک نفر می تواند در زندگیش با آن مواجه شود. اما هنوز هم این واقعیت پابرجا و باقی است که اکثریت زوج هایی که در زندگی زناشوییشان دچار مشکلاتی می شوند، برای رفتن پیش یک متخصص زوج درمانی اقدامی نمی کنند.

متخصص زوج درمانی
متخصص زوج درمانی

اگر بخواهیم واقعیتش را به شما بگوییم اقدام به رفتن پیش یک متخصص زوج درمانی هیچ راهکار تضمینی نیست که رابطه تان بهبود پیدا کند. در واقع بسیاری از مردم هستند که می گویند تجربه شان از مشاوره زوجین، شرایط زندگی زناشوییشان را حتی بدتر هم کرده است. بیشتر متخصصان زوج درمانی نیت و قصد خوبی دارند، اما همیشه توانایی و مهارت لازم آن را ندارند که بتوانند مشاوره ازدواج بدهند. به همین خاطر است که می خواهیم در این مقاله شما را راهنمایی کنیم که وقتی می خواهید به یک متخصص زوج درمانی مراجعه کنید، چه پارامتر ها و نکاتی را مد نظر داشته باشید.

در ابتدا سعی کنید مطمئن شوید که مشاور زوج درمانی شما تمرینات و آموزش های ویژه ی مربوط به این تخصص را دیده است و در زمینه ی زوج درمانی تجربه ی کافی دارد. در اکثر موارد مشاوران و روانشناسان تنها به این واسطه که دو نفر همزمان در کلینیکشان حاضر و تحت درمان بوده اند، ادعا می کنند که توان دادن مشاوره تخصصی زوج درمانی را دارند. این در واقع اصلا درست نیست.

مشاوره ازدواج

تخصص زوج درمانی یا توان دادن مشاوره ازدواج نیاز به مهارت های متفاوتی از مشاوره فردی دارد. مشاوران و روانشناسان فردی معمولا به مردم کمک می کنند تا احساساتشان را شناسایی کنند و آن ها را حل نمایند. این مشاوران به مراجعینشان کمک می کنند تا به اهداف فردیشان برسند.  ” الان چه حسی داری؟ ” تخصص آنها این است.

از طرف دیگر یک متخصص زوج درمانی باید در زمینه ی کمک به مردم برای حل اختلافاتی که به طور طبیعی بین دو انسانی که زیر یک سقف زندگی می کنند پیش می آید، تخصص و مهارت داشته باشد. این متخصصان باید بدانند که  چه چیزی یک رابطه یا یک ازدواج را راه می اندازد.

برای آشنایی بیشتر مقاله ی مشاوره زناشویی را مطالعه کنید.

یک روانشناس عادی می تواند بسیار با مهارت باشد و در عین حال هیچ ایده یا تصوری از اینکه چه راهکار هایی می تواند به یک زوج، و نه به یک فرد، کمک کند نداشته باشد. به همین علت، هرگز خجالت نکشید. در مورد تخصص ها، تجارب و مهارت های مشاوری که برای زوج درمانی به او مراجعه کرده اید، سوال بپرسید.

متخصص زوج درمانی
متخصص زوج درمانی

بهترین متخصص زوج درمانی

  • اطمینان حاصل کنید که متخصص زوج درمانی شما در مسیر کمک به شما برای پیدا کردن راه حلی برای حل مشکلات رابطه تان است. نه اینکه به شما کمک کند وقتی در زندگی زناشوییتان مشکلاتی به وجود آمدند، چگونه آن زندگی را ترک کنید. راحت باشید و از مشاور بپرسید که در مورد وقتی که یکی از طرفین به طلاق به عنوان یک گزینه ی احتمالی روی میز نگاه می کند، چه حسی دارد. پاسخ و واکنش مشاور می تواند کلید مهمی برای ارزیابی توانایی های او در زمینه ی زوج درمانی باشد.
  • شما باید با مشاور ازدواجتان احساس راحتی کنید و از او احترام ببینید. شما باید احساس کنید که او به عنوان مشاور احساسات و نظرات شما را درک می کند و به خوبی می فهمد. اگر دیدید متخصص زوج درمانی در طول جلسه طرف شما یا همسرتان را می گیرد، بدانید که این نشانه ی خوبی از مهارت داشتن او نیست. در جلسه ی سه نفره ی زوج درمانی، هیچ کس نباید این احساس را داشته باشد که دو نفر دیگر علیه او تیم شده اند. اگر با چیزی که متخصص زوج درمانی به شما پیشنهاد می دهد احساس راحتی نمی کنید – مثل اینکه بخواهید یک محدوده ی زمانی مشخص را تعیین کنید تا در پایان آن در مورد ازدواجتان تصمیم قطعی بگیرید – حتما به او بگویید. اگر مشاور زوجین شما به احساساتتان احترام گذاشت، این نشانه ی خوبی است. اگر نه، دیگر به جلسات زوج درمانی با او ادامه ندهید.
متخصص زوج درمانی
متخصص زوج درمانی
  • ارزش های اخلاقی شخصی مشاور ازدواج درمورد پدیده ی روابط قطعا نقش بسیار مهمی در اینکه در جلسه ی مشاوره چه می کند ایفا می کند. این ارزش های او همچنین نشان دهنده ی این هستند که وقتی او با شما کار می کند بیشتر به چه چیز هایی علاقه مند است. از آنجایی که قواعدی جهانی زیادی برای بودن و ماندن در یک رابطه ی عاشقانه وجود دارند، اگر متخصص زوج درمانی شما تاکید کرد که تنها یک راه برای داشتن ازدواجی موفق و سالم وجود دارد، بهتر است دیگر به او مراجعه نکنید.
  • علاوه بر اینها، هرچند مردم اغلب فکر می کنند که یک متخصص زوج درمانی باید بتواند تعیین کند که یک نفر کی باید دست از تلاش کردن برای نگه داشتن ازدواجش بردارد، اما در حقیقت زوج درمانگر ها چنین دانشی را ندارند.اگر مشاور ازدواجی که به او مراجعه کرده اید چیزی از این قبیل ها گفت که : “به نظر می رسد شما دو نفر با هم نمی سازید و نمی توانید با هم کنار بیایید ” یا ” چرا انقدر تلاش می کنید که ازدواجتان را حفظ کنید؟” یا ” وقتش رسیده که به مرحله ی جدیدی از زندگی وارد بشوید و ازدواجتان را فراموش کنید” ، بدانید که او دارد به سادگی در مورد ارزش های اخلاقی اش به شما دروغ می گوید. اینکار یک کار کاملا غیر اخلاقی است.
پیشنهاد میکنم مقاله مشاوره قبل از ازدواج  را بخوانید

اگر دیدید که مشاور ازدواج به جای کمک به شما برای حفظ رابطه تلاش می کند تا آن را به هم بزند، سریعا روند جلساتتان با او را متوقف کنید.

متخصص زوج درمانی
متخصص زوج درمانی
  • اطمینان حاصل کنید که شما و همسرتان و مشاور ازدواجتان اهداف مشترکی را در طول جلسات دنبال می کنید. اگر چنین نبود شما دارید هر هفته بی جهت و بدون هدف خاصی وقت خود را صرف مشاوره ازدواجی بی نتیجه می کنید. اما هنگامی که برای مشاوره و جلسات هدف تعیین کردید، هیچ گاه از آن اهداف منحرف نشوید. اگر طی دو تا سه جلسه ی اول هیچ پیشرفت و بهبودی در اوضاع رابطه تان ندیدید، باید در مورد این مسئله و سایر نگرانی هایتان با مشاور حرف بزنید.
  • زوج هایی که یک شرایط بحرانی را در رابطه شان تجربه می کنند، توان و وقت آن را ندارند تا به این فکر کنند که چه نکاتی در روند بزرگ شدنشان موجب بروز مشکل در رابطه کنونی شان شده است. اگر مشاور ازدواج شما روی گذشته تمرکز می کند، از او بخواهید راهکار های آینده محور به شما ارائه کند. هرچند در بعضی از موارد نگاه کردن به گذشته هم می تواند بسیار سودمند باشد. اگر مشاور ازدواج شما حاضر نبود مدیریت و رهبری جلسه را به دست بگیرد، به متخصص زوج درمانی دیگری مراجعه کنید که حاضر است این کار را انجام دهد.
  • بهتر است بدانید که بیشتر مشکلات زناشویی قابل حل هستند. به مشاورتان اجازه ندهید به شما بگوید تغییر غیر ممکن است. انسان ها موجودات شگفت انگیزی هستند و توان آن را دارند که کار های بزرگی انجام بدهند به خصوص برای کسانی که دوستشان دارند.
  • بیشتر از هر چیز، به غرایزتان اعتماد کنید. اگر متخصص زوج درمانی واقعا در حال کمک کردن به شما باشد، خودتان می فهمید. اگر نباشد هم، متوجه می شوید. مربی ای پیدا نکنید که به شما آب بازی را یاد می دهد، بلکه پیش کسی بروید که شنا کردن را به شما بیاموزد.

 

پیشنهاد میکنم مقاله مشاوره جنسی و زناشویی | آموزش جنسی را بخوانید

در آخر، بهترین راه برای پیدا کردن یک مشاور ازدواج خوب پرسیدن از دیگرانی است که قبلا به او مراجعه کرده اند. مراجعین راضی اطلاعات زیادی از نوع درمانی که احتمالا دریافت خواهید کرد به شما می دهند. هرچند ممکن است خجالت بکشید تا بخواهید از دوستان و فامیل در مورد معرفی کردن یک متخصص زوج درمانی سوال بپرسید، اما به هر حال سعی کنید این کار را انجام دهید. این کار احتمال اینکه بتوانید متخصصی را پیدا کنید که واقعا می تواند به شما کمک کند را بالا می برد.

متخصص زوج درمانی
متخصص زوج درمانی

بهترین مرکز زوج درمانی در تهران

پیدا کردن یک مرکز زوج درمانی معتبر، شانس شما برای پیدا کردن یک روانشناس زوجین یا متخصص زوج درمانی خوب را افزایش می دهد.

مرکز مشاوره حالِ کوک با کادری مجرب از روانشناسان و مشاوران زوجین حرفه ای، یکی از مراکزی است که می توانید بهترین متخصص زوج درمانی را در آن پیدا کنید. شما هم اکنون می توانید برای تماس با حالِ کوک به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
لینک منبع

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.