ازدواج با فرد معتاد | ازدواج با معتاد تریاکی | ازدواج با پسری که قبلا اعتیاد داشته

۱,۹۶۸

ازدواج با فرد معتاد

ازدواج با فرد معتاد

 

آنچه باید درمورد ازدواج با فرد معتاد بدانید

هنگامی که فرد به موادی مانند الکل، مواد مخدر یا داروهای تجویزی وابسته می شود، اعتیاد آنها بر افرادی که در اطراف آنها زندگی میکنند نیز تاثیر می گذارد، بدون شک این تاثیرات بسیار منفی است و گاهی افراد تا سال ها درگیر عواقب آن هستند. اگر با یک فرد معتاد ازدواج کرده باشید، زندگی شما ممکن است با مشکلات و فراز و نشیب های زیادی رو به رو می شود و شما ممکن است مرتبا احساس ناراحتی و ناامیدی داشته باشید. حال چطور میتوان با این مشکلات مواجه شد؟ اگر همسرتان به یک ماده معتاد شده است چه کاری باید انجام دهید؟

باما همراه باشید تا به بررسی نکاتی در این باره بپردازیم.

اعتیاد می تواند موجب بروز اختلال در ازدواج شود، که ناشی از غیرقابل پیش بینی بودن اتفاقات در چنین شرایطی، اختلاف، تنش و بسیاری از وقایع و فراز و نشیب هاست. در بعضی موارد، ممکن است در حقیقت نشانه های آشکاری نباشد که نشان دهد همسر شما معتاد است و علائم اعتیاد ممکن است در اوایل ازدواج شما یا پس از چند سال به تازگی خود را نشان دهند. پس در این باره بسیار مراقب باشید.

حتی با گذشت زمان، شما ممکن است متوجه شوید که همسر شما حتی قبل از اینکه ازدواج کند معتاد بوده است، اما در مخفی کردن آن بسیار ماهرانه عمل کرده است.

ازدواج با فرد معتاد
ازدواج با فرد معتاد

همسر یک فرد معتاد چه چیزهایی را باید بداند؟

 

شناخت علائم اعتیاد

چگونه علائم اعتیاد را بشناسید؟ اگر همسر شما از الکل استفاده می کند ممکن است واضح باشد که او بیشتر و بیشتر درحال نوشیدن الکل است و ممکن است مشکلی داشته باشد که به وضوح مربوط به نوشیدن الکل است و نشانه ی قابل توجه دیگری وجود ندارد. اگر همسر شما از مواد دیگر استفاده کند، ممکن است نشانه هایی از قبیل:

1-تغییرات در الگوهای خواب
2-از دست دادن اشتها
3-نوسانات خلقی
4-رفتار غیر قابل پیش بینی یا بی پروا، مانند رانندگی بیش از حد سریع
5-گفتار خشن، رفتار تهاجمی
6-استراحت کم یا زیادتر از حد معمول، از دست دادن تعادل یا هماهنگی
7-از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می برده است
8-بی توجهی به تعهدات مهم مانند رفتن به سر کار
9-تحریک پذیری
10-مشکلات مالی، نیاز غیر معمول برای پول

درک درستی از اعتیاد پیدا کنید

هنگامی که شما متوجه شده اید که همسرتان مشکل مصرف مواد دارد، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که یاد بگیرید تا آنجا که می توانید در مورد بیماری اعتیاد آگاهی خود را افزایش دهید. فردی که هرگز مواد مخدر یا غیره مصرف نکرده و تجربه اعتیاد را نداشته است، معمولا باید زمان زیادی را صرف کند تا بتواند درک کند که چرا کسی نمی تواند به راحتی تصمیم بگیرد که مصرف مواد را ترک کند. شما ممکن است احساس کنید که اگر همسر شما به شما عشق می ورزد و دوستتان دارد یا برای شما ارزش قائل است باید بتواند شما را به مصرف مواد ترجیح دهد، اما این مسئله آنقدری که شما فکر می کنید و به نظر می رسد ساده نیست.

ازدواج با فرد معتاد
ازدواج با فرد معتاد

اعتیاد شامل اجبار قوی برای استفاده از مواد مخدر است، به رغم پیامدهای مضر. به احتمال زیاد همسر شما قادر به غلبه بر این اجبار نخواهد بود و تنها با قدرت اراده ی خود، می تواند از این دام رها شود. تغییرات مغزی ناشی از استفاده مکرر از مواد می تواند بسیار دشوار و قابل توجه باشد. برای مقاومت در برابر خواست شدید برای ادامه استفاده از مواد مغز تخت فشار بسیار زیادی قرار گرفته و فرد دردهای فیزیکی بسیار شدیدی را علاوه بر فشار روانی تجربه خواهد کرد.

آیا اعتیاد همسرم قابل درمان است؟

پاسخ این سوال اغلب مثبت است اما به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. ممکن است اعتیاد درمواردی به راحتی درمان شود، اما همسر شما باید موافقت کند که به شما در این امر کمک کند و ناسازگاری را به حداقل برساند. همسر شما حتی ممکن است انکار کند که مشکلی وجود دارد و تلاش برای مجبور کردن او برای درمان می تواند وضعیت را بدتر کند. یکی از مهمترین اقداماتی که می توانید انجام دهید این است که  ابتدا  کمک به خودتان را شروع کنید. محل خوب برای شروع این است که در جلسات مربوط به آموزش خانواده های افراد درگیر اعتیاد حضور داشته باشید، جایی که می توانید بیشتر در مورد اعتیاد یاد بگیرید و چگونگی جلوگیری از رفتارهای نادرست افراد معتاد یا اصلاح رفتار این افراد را بدانید.

ازدواج با فرد معتاد
ازدواج با فرد معتاد

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ترک اعتیاد و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858 –  09212773724

 

شما ممکن است دریابید که تغییر رفتار خودتان ممکن است در تمایل معتادان برای دریافت کمک و درمان تغییر ایجاد کند.

افرادی که معتاد هستند اغلب اعتقاد دارند که آنها فقط به خود آسیب می رسانند و به دیگران هیچ آسیبی نمی رسانند. ممکن است کار به جایی برسد که  متوجه شوید حتی اگر بسیار علاقه مند به همسر خود هستید، همسرتان را تهدید می کنید که دیگر نمیتوانید شرایط او را بپذیرید، در این شرایط ممکن است او قبول کند که مشکلی وجود دارد.

زندگی با او را ادامه بدهم یا نه؟

تصمیم به طلاق یا عدم ازدواج در شرایطی که همسر شما از درمان خودداری می کند، کاملا به عهده ی  ما است. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که برای شرکت در گروه های حمایت کننده برای خانواده های معتادین شرکت کرده یا صحبت با یک درمانگر را در برنامه خود قرار دهید

گزینه های درمان اعتیاد

اگر همسرتان اذعان کند که مشکلی وجود دارد و مایل به کمک است، با پزشک یا متخصص اعتیاد صحبت کنید تا گزینه های درمان را بیابید. بهترین روش برای درمان، بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله اینکه چقدر همسر شما سوء مصرف موادمخدر یا غیره را داشته است.

درمان ممکن است به صورت بستری یا سرپایی انجام شود. اگر همسر شما به لحاظ فیزیکی به هر ماده ای از جمله الکل وابسته باشد، از طریق سم زدایی می توان به او کمک کرد. بستری در کلینیک های ترک اعتیاد این امکان را به شما خواهد داد که متخصصان  بتوانند در طول این فرآیند  بر بیمار شما نظارت داشته و آنها را از هرنظر در شرایط ایمن نگه دارند.

عوارض ترک اعتیاد

ترک اعتیاد می تواند با عوارض ناخوشایند و گاها مرگبار همراه باشد و یک پزشک متخصص می تواند داروهایی را در صورت نیاز در اختیار همسر شما قرار دهد که این عوارض و خطرات احتمالی را به حداقل برساند.

فراموش نکنید!

قطع مصرف مواد فقط آغاز بهبودی است. همسر شما باید مهارت های مقابله ای جدید را برای استرس ها و ناآرامی های روانی پیش روی زندگی، یاد بگیرد، یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید و یاد بگیرید که با  کمک یکدیگر عواملی که ممکن است سبب بازگشت مصرف مواد در آینده شود را پیدا کنید و تا حد امکان با آن عوامل مقابله کنید. در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد و کلاس ها و مجالس مربوطه همچون “NA”همسر شما قادر خواهد بود که این روند را در یک محیط امن و حمایتی به خوبی پیش ببرد.

فراموش نکنید که وابستگی روانی به برخی مواد ممکن، از احتمال بازگشت به آن را تا حد زیادی حتی پس از سال ها ترک بالا ببرد. پس این آغاز راه برای شما و همسرتان خواهد بود. کمک از متخصصین و افزایش سطح آگاهیتان را به سرعت متوقف نکنید و برای درمان کامل برنامه بلند مدت بچینید.

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ترک اعتیاد و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858 –  09212773724

 

 

مطالب پیشنهادی:

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.